A A A

Biografia


Dowódcą polskiej armii Wielkiej Brytanii był generał Sikorski. Stefan latał Pomorskim Szwadronie Bombowców, wykonując loty bojowe na północ od Wielkiej Brytanii. Wy konał ponad trzydzieści lotów bojowych nad terytorium nieprzyjaciela, zanim przeniesiono go do innych zadań. Był wielokrotnie odznaczany za odwagę, między innymi Krzyżem Zasługi i orderem Virtuti Militari - polskim odpowiednikiem Krzyża Zwycięstwa.

Od 1944 roku do końca wojny latał 45 Atlantyckim Szwadronie Transportowym z bazą Dorval (Quebec), wykonując loty między innymi do Afryki i Indii.

Po wojnie osiadł Montrealu. Udało mu się nawiązać kontakt z ocalałymi członkami rodziny, jednak przez wiele lat nie mógł się z nimi spotkać z powodu sytuacji politycznej. Do Polski przyjechał po raz pierwszy dopiero w latach 70-tych, kiedy jego rodzice dawno już nie żyli.

W1946 roku rozpoczął pracę Canadair Ltd. (obecnie Bombardier) Montrealu, gdzie zajmował się przygotowaniem projektów oraz dokumentów do certyfikacji. Brał udział pracach nad następującymi kanadyjskimi samolotami: North Star, CL-215, CL-41 Air Force Trainer, używanym przez Canadian Snowbirds, oraz Challenger.

W tym czasie działał kilku klubach szybowcowych rejonie Montrealu i wschodniego Ontario. W 1949 ożenił się z Betty Poole z St.Laurent, która poznał klubie szybowcowym. Mają dwoje dzieci, Stefanie (ur. 1950) i Jana (ur. 1953).

W latach 50 Stefan postanowił skonstruować szybowiec pozbawiony wad, za które krytykowany był Horten. Znalazł wspólników i stworzył spółkę, mająca na celu skonstruowanie takiego szybowca. Jego dawny instruktor, Witold Kasprzyk, pracował Canadair jako kontroler. Fred Brodek pracował biurze projektowym. Obaj bardzo entuzjastycznie odnieśli się do pomysłów i szkiców, które im przedstawił. Zawiązali spółkę i rozpoczęli prace w piwnicy Kasprzyka. Narodził się BKB.