A A A

BKB

 

Szybowiec zaprojektowany latach 1951-54 przez inż. Stefan Brochockiego w Kanadzie jako szybowiec klubowy, lekki, tani w produkcji i eksploatacji.

Rozpoczęcie budowy w roku 1955 przez zespół: inż. Stefan Brochocki, inż. Fred Bodke i inż. Witold Kasprzyk. Prace nad prototypem ukończono w roku 1957. Nazwa powstała z pierwszych liter nazwisk Brochocki, Kasprzyk, Bodke.

W roku 1959 prototyp otrzymuje czasowe dopuszczenie do lotów w kategorii experimental na numerach CF-ZDK-X.

Pierwsze obloty w roku 1958 w holu za samochodem wykonali Stan Rys i Stefan Brochocki. Oficjalny oblot przeprowadził jesienią 1959, Dave Marsden z National Research Council. Kolejne loty wykonywali: George Adams, Gordon Hicks, Hiller Kurlents i Dave Webb,

Na zamówienie Dave Webb, Stefan Brochocki rozpoczął prace projektowe nad całkowicie metalową wersją BKB, niestety projektu tego nie zrealizowano.

Płat - drewniany, dzielony, jednodźwigarowy, w całości kryty sklejką, stery na końcach płata. Kadłub - drewniany, pokryty sklejką, pojedynczy fotel pilota, monolimuzyna z plexi. Podwozie - płoza amortyzowana pierścieniami gumowymi, koło do obsługi naziemnej.

 

Wing span 11,9 m
Length 3,0 m
Height 0,9 m
Area 14,40 m2
Aspect ratio
10
Airfoil NACA 8-H-12
Chord 1,22 m
Twist 3,46°
Sweepback 13°
Wznios płata 1,40°
Empty weight
168 kg
Flying weight 259 kg
Wing loading 18 kg/m2
Doskonałość V=87 km/h 30
Prędkość min. opadania 71 km/h 0,72 m/s
Prędkość przeciągnięcia 56 km/h
Prędkość max. 162 km/h
Prędkość max. w burzliwym powietrzu -
Prędkość max. przy starcie za samolotem -
Prędkość max. przy starcie za wyciągarką 100 km/h