A A A

KASPERWING

 

Ulm na bazie szkieletu „Manta Fledgling”. Prace nad tą konstrukcją S. Grossruck rozpoczął w roku 1965, inspirowany i kierowany przez W. Kasprzyka. Pierwsze loty wykonał 12.04.1968 r.
W pierwotnej wersji jako lotnia

  • pionowe spadochronowanie, sterowane przy V = 0 m/s
  • bardzo krótka droga startu - prosta konstrukcja; sterowanie balastowo-aerodynamiczne (za pośrednictwem wolanta)
  • skuteczne sterowanie, demonstrowano pętle i inne manewry
  • w pierwotnej wersji jako lotnia, dobre właściwości szybowania ( małe opadanie, duża doskonałość - do 15 w wersji z kabiną i owiewkami)
  • jeden z niewielu ULM-ów, latających jak szybowiec.

 

 

Kasperwing 1-80B
wersja podstawowa,silnik Zenoach 242 cm3, 17,2 kW
Kasperwing 1-80BX
tak jak 1-80B + kabina pilota, zbiornik paliwa 19 l,
silnik Kawasaki 340, 440
Kasperwing 1-80C
tak jak 1-80BX + sterowanie aerodynamiczne,
zbiornik paliwa 19 l, silnik Rotax 277, 20 kW
Kasperwing 1-80CR
tak jak 1-80C, silnik Rotax 503, 35 kW


Uwaga: Jeśli nie podano inaczej dane identyczne dla 1-80B, 1-80BX, 1-80C


Oblatany
1968
Rozpiętość
10,67 m
Długość
3,86 m
Wysokość
2,29 m
Średnica śmigła - B, BX
1,37 m
Średnica śmigłą - C
1,52 m
Powierzchnia płata
16,72 m2
Wydłużenie
10
Profil
zbliżony do NACA 8-H-12
Średnia cięciwa aerodynamiczna
1,67 m
Skręcenie geometryczne
0o
Skos płata
13o
Wznios płata
4o
Masa własna - B
72,5 kg
Masa własna - BX
86 kg
Masa własna - C
111 kg
Ciężar pilota - B, BX
59-100 kg
Ciężar pilota - C
45-113 kg
Masa maksymalna do startu - B
172 kg
Masa maksymalna do startu - BX
190,5 kg
Masa maksymalna do startu - C
238 kg
Obciązenie powierzchni nośnej max.
10-14 kg/m2
Doskonałość
10-15
Prędkość min. opadania km/h
0,75 m/s
Prędkość przeciągnięcią z napędem
36 km/h
Prędkość przeciągnięcią bez napędu
29 km/h
Prędkość max. - B, BX
89 km/h
Prędkość max. - C
96 km/h
Prędkość przelotowa - B
56 km/h
Prędkość przelotowa - BX, C
72 km/h
Prędkość wznoszenia - B
183-244 m/min
Prędkość wznoszenia - BX
183 m/min
Prędkość wznoszenia - C
244 m/min
Pułap praktyczny
4,575 m
Rozbieg
15-23 m
Dobieg
15 m
Przeciążenie max. - B
+7/-4
Przeciążenie max. - C
+9/-6